dissabte, 1 de novembre del 2014

GRAMOFONOFILIA: HISTÒRIA i PASSIÓ A 78RPM (article publicat al RAR 14.09.2014)

EL PRIMER REPRODUCTOR DE SÒ DE MASSES

Eren els mp3 dels nostres avis. Van ser els pioners del fenòmen de la reproducció musical de masses que es va acabar consolidant al segle XX. Un enginy, tant màgic com el cinematògraf, que poc a poc, i agafat de la mà de les revolucions (social i tecnològica) que havien d’arribar, va posar la música a l’abast de tothom.



Gràcies a l’invent del fonògraf d’Edison del 1877 (reproducció amb cilindres), i una dècada després, amb la distribució industrial del gramòfon patentat per l’alemany Emil Berliner, i els primers discos plans que permetien fer tantes còpies com es vulguessin de la mostra musical enregistrada, el món va canviar per primer cop la manera d’escoltar música. 





El gramòfon va fer més per la difusió de la música i la paraula que tots els mecenes junts del segle XVIII i XIX. El procès mecànic que permetia escoltar la interpretació musical d’una petita formació orquestral, de les estrelles de la lírica d’aquell moment, discursos de gent il·lustre, o els primers ballables de l’època, van fer saltar els events en viu dels salons de l’aristocràcia i la burgesia, als menjadors de les classes menys encopetades però també molt sensibles a la cultura. La música es va convertir en part imprescindible de la vida moderna. Així va continuar la popularització del fenòmen a través dels cafès de la ciutat, dels bars dels baixos fons on els primers juke-boxs van descobrir el nou sò frenètic del jazz, a la vegada que la indústria gramofònica començava una carrera per millorar la qualitat i engrandir les seves botzines per amplificar més el sò i substituir, en molts casos, les orquestres que animaven els “dancings” o els programes de ràdio de l’època.

Entre les dues darreres dècades del XIX i la primera meitat del segle XX, la producció discogràfica i dels propis aparells va crèixer tant com la passió per la música. En pocs anys, l’escalada tecnològica, ni que fòs a un ritme més pausat que l’actual, va crear un munt de variants de la reproducció sonora per a tots els gustos i butxaques. El gramòfon es va anar sofisticant i simplificant a la vegada, i es van succeïr tota mena de nous enginys: victròles, gramòles, fonomaletes (o gramòfons de picnic que en deien), joguines de llauna, grabadors de postals sonores, juke-box a monedes, gramòfons de vapor, els primers pick-ups elèctrics a 78 rpm… tot plegat sostentat pels millors segells que es disputaven entre ells fama i riquesa, com sempre… les companyies americanes RCA Victor, Columbia, Mammount, Gramophone (més coneguda com His Master’s Voice gràcies a la pintura del gosset i el gramòfon de Francis Barraud que va convertir en la seva imatge corporativa), la francesa Pathé, o l’alemana Odeón, rivalitzaven per tenir els tops de vendes mundials, i les rareses més exòtiques, de la mateixa manera que sense adonar-se’n es convertien en l’arxiu i el testimoni sonor d’una època on no hi havia internet, ni you tube per fer memòria




PASSIÓ PER LA IMPERFECCIÓ

Avui, al costat de la reproducció sonora digital, escoltar música en un gramòfon i en disc de pedra –que en deien abans- (malgrat que en realitat eren de pissarra o d’una pasta de resina anomenada “shellack”), pot semblar una excèntricitat. Més d’un diria que les noves generacions no estàn preparades per escoltar la música de cap altra manera que no sigui amb la nitidesa i la claredat del món assèptic en el que han crescut i après. De fet, aquesta és la clau. Ningú a l’escola ens ensenya a escoltar, i menys amb diferents estris sonors que expliquin l’evolució de la reproducció sonora.

Només el món del col·leccionisme, i ara alguns curiosos que s’apunten a la moda del vintage s’han acostat a l’univers del gramòfon, i s’han quedat enganxats al seu sò orgànic, vibrant, emocionant, i històric. Quan escoltes per primera vegada un gramòfon, alguna cosa de molt lluny es desperta dins del teu aparell auditiu, i automàticament, dins del teu cervell, el teu estómac. És l’emoció d’escoltar amb totes les dels primers, limitats i rudimentaris sistemes d’enregistrament, però a la vegada autèntics i reals com pocs hi ha avui dia.

És la sensació d’escoltar aquelles gravacions fetes d’una tirada, sense parar, i tal com rajava. Enregistraments imperfectes, que molts d’ells han desaparegut, o estàn enterrats en golfes, i quartos foscos plens de pols i humitat, com tresors disposats a ser descoberts. Aquest fet, te una explicació. Mentre el pas del disc de vinil al CD s’ha fet força bé (avui gairebé podem trobar una gran part d’aquella producció passada al format digital), el pas del disc de pissara de 78 rpm al vinil es va fer en unes condicions molt diferents. Per posar un exemple, durant els anys 50 i 60, les dues dècades de l’esclat del disc de vinil, hi ha molts enregistraments de rock, soul i música popular que van quedar inmortalitzades en dues sessions diferents (fetes simultàniament pel nou i l’antic format), amb diferències molt evidents però sovint descatalogades.

Això, només vol dir que més enllà dels arxius fonogràfics nacionals, i de les col·leccions privades, queden molts enregistraments únics per descobrir encara.

Més enllà de les modes, convertir-se en col·leccionista de discos de pedra és una passió que creix a poc a poc, escolta rera escolta, disfrutant-admirant de les etiquetes (amb fotografies o sense) de cada disc, també d’algún estrany picture-disc (ja de plàstic) de l’edad d’or del swing, d’enregistraments dificils de trobar, de peces úniques, de les rareses exòtiques dels primers enregistraments de músiques del món, de discursos o d’enregistraments de la ràdio, que no tenen res a veure amb la nostàlgia, sino amb el coneixament de la nostra història.

TOP 20 DELS ANYS 20 i 30 a 78RPM Playlist A2gramofons
De l’òpera a la revista; del xarleston al swing i el fox; dels cuplets als ritmes tropicals. La banda sonora d’una Barcelona efervescent plena de teatres, balls i cafès musicals.

Orquesta Jazz Band – Foxtrot Persa
Raquel Meller – La Violetera
Maria Galvany – Una voce poco fa (IL Barbiere di Siviglia)
Enrico Caruso – La donna è mobile (Rigoletto)
Charlie Barnet – Spanish Kick
Pilar Alonso – Les caramelles
Bernard Hilda – Hotel Ritz
Elsie Byron – Disco rayado
Los Clipper’s – Hey Ba Ba Re Bop
Imperio Argentina – Carioca
Orquestra Plantación – Frenesí
Rosita Fornés – Es mi hombre
Pepita Ramos “La Goyita” – El Vestir d’en Pasqual
Ray Noble and his Orchestra – Belle of Barcelona
José Puertas y su Quinteto Hot – Mi Ritmo
Josephine Baker – Who?
Guy Lombardo – Stormy Weather
Rina Celi – Mimi Mimosa
Emil Hot Five – Loca por el Hot
Bonet de San Pedro y los siete de Palma – Raska-Yú

GRAMOFONOFILIA

Troba el gramòfon o els discos que busques. El món i internet està plè d’alguns apassionats que dediquen la seva vida a aquests tresors de la reproducció musical.

DARTHY col·leccionisme d’imatge i sò professional. Compra i venda.
C/Floridablanca 114 (Barcelona) www.darthy.com

ANAMORFOSIS arqueologia industrial i cièntifica. Especialistes en imatge i sò.
C/Baixada de Santa Eulalia 4 (Barcelona)

PHONOGALERIE La passió i l’especialitat d’un dels pocs mestres artesans que queden, Jalal Gerard.
Rue Lallier 10 (Paris) www.phonogalerie.com

CARLOS MARTÍN BALLESTER Un dels grans col.leccionistes del món que organitza subastes fins i tot a Ebay per trobar joies a 78 rpm

MELODIES PIZARRAS Des de fa 7 temporades, els germans Pizarro són l’alegria setmanal de Ràdio 3 pels aficionats a la música retro.

EL DJ DEL SEGLE PASSAT: A2GRAMOFONS

Després de 7 anys catalogant discos descatalogats al programa “Fora de Catàleg” de Catalunya Ràdio, l’any 2013 Xavier Salvà va posar en marxa A2GRAMÒFONS, un projecte musical molt visual, per escoltar o ballar al ritme de la música dels nostres avis. Gramòfons i discos de pissarra 100% originals per events o ambientacions de tota mena.